پزشک عمومی
این مقاله تایید شده است اما تنها جنبه اطلاع رسانی دارد.

بارداری هفته به هفته (تقویم حاملگی آنلاین)

راهنمای بارداری در هفته های مختلف دوره

رشد کودک شما با خوشه‌ایی از سلول‌ها آغاز می‌شود اما در طی فرایند نه ماهه‌ی بارداری به کودکی شگفت‌انگیز با مشخصه‌های ظاهری، قلبی تپنده و پاهای ضربه‌زن بدل می‌شود. بیائید با هم فرایند رشد کودک و اتفاقاتی که رخ می‌دهد را به صورت هفته به هفته مرور کنیم.

هفته اول بارداری

کودک؟ کدام کودک؟ شاید این مفهوم کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد، اما اگرچه از نظر تخصصی هفته‌ی اول بارداری شما قلمداد می‌شود اما هنوز کاملا باردار نیستید. معامله از این قرار است: از آنجایی که عموما اطلاع از زمان دقیق لقاح کاملا غیر ممکن است، اغلب پزشکان برای تعیین موعد مقرر وضع حمل، ۴۰ هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی را محاسبه می‌کنند. طبق این روش، آنها تاریخ آغاز بارداری را حدودا از دو هفته پیش عبور اسپرم از تخمک تخمین می‌زنند. آیا خطوط صورتی روی نوار تست بارداری خانگی نقطه‌نقطه شده؟ زمان بیشتری از آنچه تصور می‌کنید از بارداری شما گذشته، پس به فکر ۴ هفته و بالاتر باشید.

هفته دوم بارداری

تاکنون کودک شما وجود نداشت، اما در این هفته تخم‌گذاری اتفاق می‌افتد. تخمدان شما تخمک‌‌های سالم را درون لوله‌ی رحم، جایی که بی‌صبرانه منتظر اسپرم می‌مانند، آزاد می‌کند تا از مسیر ۱۵ الی ۲۰ سانتی گردنه‌ی رحم به سلامت عبور کرده و به رحم برسند. گرچه بین ۷۵ تا ۹۰۰میلیون اسپرم در این سفر آبی حضور دارند، اما در واقع کمتر از هزار تای آنها از گردنه‌ی رحم می‌گذرند و تنها یکی از این شناگران خوش‌شانس افتخار نفوذ بر تخمک را در لحظه‌ی لقاح پیدا می‌کند.

هفته سوم بارداری

در کمال شگفتی، جنسیت کودک و دیگر خصیصه‌های ژنتیکی که به ارث می‌برد از قبیل رنگ چشم، رنگ مو، پوست و فرم بدن از همان لحظه‌ی لقاح تعیین می‌گردد. کودک در حال رشد شما، اکنون تخم بارور خوانده می‌شود که دارای ۴۶ کروموزم، ۲۳ تای آن از شما و ۲۳تای از همسرتان است. این کروموزم‌ها کمک می‌کنند تا جنسیت کودک و خصیصه‌های فردی او از قبیل رنگ چشم، رنگ مو و تا حدودی شخصیت و استعدادهای او مشخص گردند. پس از لقاح، گلوله‌ایی از سلول‌ها که اکنون به نطفه بدل شده‌اند، سفر خود را از میان لوله‌های رحمی به پایان رسانده و در دیواره‌ی رحم لانه گزیده تا تغذیه نماید، این فرایند، لانه‌گزینی نطفه نام دارد. اگر چندقلو هم داشته باشید عملا همین اتفاق می‌افتد. دوقلوهای همزاد هنگامی شکل می‌گیرند که دو تخمک مجزا توسط دو اسپرم متفاوت بارور شوند و هر کودک جفت و کیسه‌ی آب مخصوص به خود را داراست. اما چنانچه یک تخم بارور تقسیم شود و به دو جنین تبدیل گردد، نتیجه‌ی آن دوقلوهای یکسان خواهند بود. ممکن است آنها یک جفت را با یکدیگر تقسیم نمایند، اما هر کودک یک کیسه‌ی آب مجزا دارد.

هفته چهارم بارداری

این هفته در رحم چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید نطفه‌ی شما بسیار کوچک باشد، اما به ما اطمینان کنید: مرحله‌ی فوق العاده مهمی از رشد پیش روست. این هفته نطفه به دو بخش تقسیم می‌شود. نیمی از آن به جفت تبدیل می‌شود، بافت خاصی که مواد مغذی و اکسیژن را در طول دوران بارداری در اختیار کودک شما قرار می‌دهد. نیمی دیگر آن، خود جنین است که به رشد ادامه می‌دهد و یک لایه سلول که دست به دست هم می‌دهند تا لوله‌ی عصبی که جایگاه مغز کودک، نخاع و در نهایت ستون فقرات را شکل می‌دهند، بسازند.

هفته پنجم بارداری

این هفته، قلب کودک شما برای نخستین بار شروع به تپش می‌کند! ( خواه پزشکتان بتواند آن را بشنوند، خواه نتواند، اما ممکن است بتوان از طریق امواج فراصوتی آن را شنید.) و کوچولوی شما رشد بسیار پرمشغله‌ایی را در پیش دارد! اکنون جنین از سه لایه‌ی متفاوت تشکیل شده است: برون‌لایه‌ی یا لایه‌ی خارجی، که سیستم عصبی، گوش‌ها، چشم‌ها، گوش داخلی و بسیاری از بافت‌های پیوندی را شکل خواهد داد؛ درون پوست یا پوست داخلی که به شکل اندام‌های درونی مانند ریه، روده‌ها و مثانه رشد خواهد کرد؛ و میان‌پوست که در نهایت برای تشکیل قلب و سیستم گردش خون کنار خواهد رفت. در هفته‌ی پیش روی، میان پوست همچنین به صورت استخوان‌ها، عضلات، کلیه‌ها و اندام‌های باروی متحول می‌شوند.

هفته ششم بارداری

در اواخر این هفته، سایز کودک شما سه برابر خواهد شد! قلب او با ریتمی منظم در حال تپیدن خواهد بود. البته هنوز بسیار ضعیف است و امکان شنیده شدن این تپش‌ها با گوشی پزشک وجود ندارد، اما چنانچه در طی هفته‌های آینده توسط دستگاه سونوگرافی به آن گوش دهید، ممکن است نقطه‌های تپنده در میان اندام کوچک او کمی قابل تشخیص باشد. حقیقتی جالب: از هم اکنون تا زمان تولد، قلب کودک شما ۱۵۰ بار در دقیقه می‌زند که میزان آن دو برابر یک بزرگسال معمولیست. همچنین در هفته‌ی ششم، نیمکره‌های مغز کودک شما در حال شکل‌گیریست و امکان ثبت امواج مغزی وجود دارد.

هفته هفتم بارداری

خصیصه‌های ظاهری کودک شما اکنون به طرز شگفت‌انگیزی در حال رشد است. نقطه‌های سیاه، محل چشم‌ها و سوراخ بینی را مشخص می‌کند و همچنین لب‌های کوچک او و گوش‌هایش شروع به رشد می‌کنند. در عین حال ساختار پیچیده‌ی مغز کودک شما نیز بیش از پیش در حال رشد است؛ چنانچه امکان نگاه کردن به آن فراهم باشد، درون آن و محتویاتش کاملا هویداست. در واقع سلول‌های عصبی مغز کودک شما با سرعت عجیبی، ۱۰۰۰۰۰ سلول در دقیقه، در حال رشد است! و او حرکات آرام و نامنظم خود را آغاز نموده، گرچه ممکن است شما تا ۴ ماهگی متوجه این حرکات نشوید.

هفته هشتم بارداری

رشد سریع و جهشی کودک شما ادامه دارد: در دو هفته‌ی اخیر، سایز کودک چهار برابر شده است. همچنان که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، ترکیبات چهره‌ی او بیش از پیش با ظرافت تمام شکل می‌گیرد و گوش‌ها، لب بالا و سوراخ‌های بینی کاملا قابل مشاهده می‌گردد. پلک‌های او در این هفته برای نخستین بار شکل می‌گیرند و قلب او نیز روز به روز قوی‌تر می‌شود.

هفته نهم بارداری

گرچه هنوز برای تشخیص جنسیت دقیق کودک مجبور هستید هشت هفته‌ی دیگر منتظر بمانید، اما در این هفته اندام‌هایی که روزی برای باروی خودش استفاده می‌شود، قابل تشخیص است. اکنون اندام تناسلی بعلاوه‌ی دیگر اندام‌های اصلی مانند پانکراس و صفرا در حال رشد هستند. اکنون سایز کودک شما دوبرابر شده و سایز سرش که که نصف طول کل بدنش شده، به سمت سینه‌اش خمیده می‌شود. انگشتان کوچک او بلندتر از قبل شده‌اند و انتهای آنها که نهایتا اثر انگشت‌های منحصر به فرد را شکل می‌دهند، اکنون بزرگتر از مابقی قسمت‌های آن است.

هفته دهم بارداری

تاکنون کودک در طبقه‌ی نطفه‌ها جای داشت، اما با به پایان رسیدن این هفته در حکم جنین خواهد بود و تغییرات فراوانی را پشت سر خواهد گذاشت. دست و پا زدن‌ها یا غوطه خوردن‌ها آغاز می‌گردد. اکنون انگشتان و بندهای دست‌ها و پاهایش شکل می‌گیرند، استخوان‌ها سفت‌تر می‌شوند و کلیه‌هایش ادرار تولید می‌کنند. آنچه بیش از همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چیست؟ در این نقطه مغز کودک شما به میزان محیرالعقولی در حدود ۲۵۰۰۰۰ نورون در دقیقه می‌سازد! پایان مرحله‌ی نطفگی، نقطه‌ی عطف خطرات رشد است، پس از این احتمال بروز خطرات برای کودک شما بسیار ضعیف می‌گردد.

هفته یازدهم بارداری

آیا می‌دانستید که کودک شما می‌تواند زیر آب هم نفس بکشد؟ اکنون در حال نفس کشیدن است. در هفته‌ی دهم و یازدهم، جنین دم و بازدم را در مایع داخل کیسه‌ی آب آغاز می‌کند، این امر کمک می‌کند تا ریه‌های کودک شما رشد کند و تکامل یابد. همچنین این هفته، گوش‌های کودک شما جای خود را در کنار سر پیدا می‌کند. مطمئنا، سر کودک شما هنوز در مقایسه با مابقی بدنش بسیار بزرگ است و تناسبی با آنها ندارد، اما همچنانکه که رشد و تکامل در رحم ادامه می‌یابد این عدم تناسب برطرف می‌شود.

هفته دوازدهم بارداری

در این مرحله که عضلات کودک حجیم می‌شود، کشش و لگد زدن‌های پر انرژی آغاز می‌شود. هنگامی که دست خود را روی شکمتان قرار دهید، کودکتان واکنش نشان داده و تکان می‌خورد زیرا واکنش به محیط بیرون در این مرحله آغاز می‌شود، اما درک حرکات او هنوز کمی زود است. همچنان باز و بسته کردن انگشتان ، جمع و گرد کردن آنها و تکان دادن و ضربه‌های دست و پا از همین مرحله شدت می‌گیرد.

هفته سیزدهم بارداری

کودک شما دائما بزرگ‌تر و جذاب‌تر می‌شود و هر روز صورتش بیش از پیش شبیه انسان می‌شود. گوش‌هایش از کناره‌های گردن بالا رقته و در جای خود قرار می‌گیرند و چشمانش که اغلب آبی روشن( یا قهوه‌ایی یا سبز) است از کناره‌های سر به روی سر می‌آیند. تاکنون سر کودک از بدنش پیش افتاده بود اما اکنون بدنش سریعتر از سر رشد خواهد کرد. پاهایش هنوز باید بزرگتر شوند، اما در این هفته دستانش قد می‌کشند تا با بدن متناسب شوند و دیگر قادر است انگشت شست را به داخل دهانش فرو ببرد. شایان ذکر است که تاکنون تمام اندام‌ها و سیستم‌های حیاتی بدن کودک شما شکل گرفته است.

هفته چهاردهم بارداری

سقف دهانِ کوچک کودک شما اکنون کاملا شکل گرفته و عکس‌العمل غیر اردای مک زدن‌های دائم او کمک می‌کند تا گونه‌های فرشته‌گونه‌اش تکامل یابند. چنانچه کودک شما پسر است، غده‌ی پروستات او در حال شکل‌گیری است و اگر کودکتان دختر است تخمدان‌های او در لگن خاصره جای می‌گیرند.

هفته پانزدهم بارداری

کرک جنینی، نخستین موهای ریز و کرک ‌مانند کودک شما اکنون در پشت کمر، شانه، گوش‌ها و پیشانی او را پوشانده است. این کرک‌ها کمک می‌کند تا گرمای بدنش حفظ شود اما به محض آنکه بدنش چربی کافی برای انجام این وظیفه را به دست آورد، این کرک و موها می‌ریزد، که احتمالا پیش از تولد است. تغییر حالات چهره شیطنت‌های جدید کودک شما هستند، اخم می‌کند، چشمانش را تنگ و گشاد می‌کند و خود را می‌لرزاند. اما نگران نباشید این حالات ارتباطی به خلق و خوی او ندارد، کودک شما فقط ماهیچه‌های صورتش را پیچ و تاب می‌دهد.

هفته شانزدهم بارداری

استخوان‌های ظریف کودک در حال رشد است و از حالت ترد و غضروفی خارج شده و قوی می‌گردد. با این وجود، استخوان‌ها تا حدودی انعطاف خود را حفظ می‌کنند تا راحت‌تر از کانال تولد عبور کنند. بند ناف با یک سیاهرگ و دو سرخرگ کاملا تکامل یافته و با ماده‌ی لزج وارتون( مایعی غلیظ که بند را لغزنده می‌کند تا آزادانه به دور کودک بچرخد) پوشیده شده است. با این حال، اگر کودک شما دختر است، همین هفته صدها هزار تخمک در تخمدان او جای می‌گیرند، نوه‌های آینده‌!

هفته هفدهم بارداری

در نهایت، دست‌ها، پاها و تنه‌ی کودک شما با اندازه‌ی سر او هماهنگ می‌شود. این هفته کودک شروع به چاق شدن می‌کند، بالطبع چربی‌ها خودشان را در زیر پوست بدن کودک جای می‌دهند و غدد تعریق رشد می‌کنند. شایان ذکر است که جفت نیز به اندازه‌ی کودک رشد کرده است. تامین ویتامین، مواد معدنی، چربی و اکسیژن بعلاوه‌ی تخلیه‌ی ضایعات و تصفیه‌ی دی‌اکسیدکربن بر عهده‌ی جفت است.

هفته هیجدهم بارداری

آیا شما و همسرتان با کودکتان صحبت می‌کنید؟ خوب، در راستای تکامل استخوان‌ها و عصب گوش، او قادر است همه‌ی صداها از قبیل غار و غور معده یا ضربان قلب شما را از بند ناف بشنود. در واقع صداهای ناگهانی یا بلند ممکن است موجب وحشت او شود. پس اکنون برایش آواز بخوانید، داستان تعریف کنید یا موسیقی بنوازید. حتی اگر اکنون کودک متوجه نشوند این صداها چه هستند، اما حداقل فایده‌ی آن تشخیص صدای مادرش از دیگران است.

بخشی از رشد کودک در این مرحله فوران می‌کند زیرا معده‌ی او اکنون آمادگی جذب انرژی مواد مغذی را از مایع کیسه‌ی آب پیدا نموده است. با این وجود اکثر مواد مغذی مورد نیاز کودک از طریق جفت تامین می‌شود.

هفته نوزدهم بارداری

ماده‌ای پنیری مانند پوست را پوشش می‌دهد. این پوشش پنیری چسبان علاوه بر اینکه در تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، مادامی که کودک در مایع مخصوص کیسه‌ی آب غوطه‌ور است از پوستش محافظ می‌کند. به محض آنکه کودک شما متولد می‌شود، بیشتر این ماده‌ی پنیری از بین می‌رود. اکنون ضربان قلب کودک قوی‌تر شده و دوبرابر سریع‌تر از قلب شما می‌تپد.

هفته بیستم بارداری

مادامی که کودکتان در گوشه‌ی رحم آرام گیرد و یا هنگامی که با چرخیدن‌ها، کشو قوس‌های بدنش یا لگد زدن‌ها سعی می‌کند دنیایش را کشف کند، همه و همه نشان از شاد بودنش است. هنگامی که موها، ناخن‌ها و ابروانش جوانه می‌زنند، جنین روز به روز بیشتر شبیه پدر و مادرش می‌شود.

هفته بیست و یکم بارداری

کودک شما از الگوی خواب و بیداری ناهمگونی تبعیت می‌کند. شاید متوجه شده باشید که گاهی اوقات بسیار فعال است، مشت و لگد می‌زند و گاهی می‌خوابد. اگر خوش شان باشید، از الگوی خواب شما پیروی می‌کند.

هفته بیست و دوم بارداری

پیش از این کودک شما ماهیت شفافی داشت اما اکنون اندام‌های درونی کودک از ورای پوست نمایان نیست. با این وجود، همچنان چروک خورده، قرمز و پوشیده از مایع پنیری مانند باقی می‌ماند تا چربی‌های بیشتری بدنش را بپوشاند و جایگزین اینها شود. همچنین در این هفته، حس لامسه‌ی او کاملا تکامل می‌یابد (به لطف تکامل سلول‌های مغز و عصب‌های پایه). این هفته ابروهای کودک رشد می‌کنند و موهایی روی کف سرش جوانه می‌زند اما این امر بسته به دختر بودن یا پسر بودن کودک متغییر است.

هفته بیست و سوم بارداری

میلیون‌ها سلول مغزی در طی یکی دو هفته‌ی آینده در مغز کودک شما رشد خواهد کرد. این سلول‌ها کنترل حرکات و احساس کودک بعلاوه‌ی عملکردهای حیاتی او در زندگی مانند تنفس را در دست دارند. همچنین همین هفته‌ها، برخی تغییرات اساسی در ریه‌ی کودک شما پدیدار می‌شود. تولید روکنشگر آغاز می‌گردد، ماده‌ایی که موجب پر شدن کیسه‌های هوا می‌شود و به ریه اجازه می‌دهد تا منبسط شود. البته اکنون درون مایع آمنیوتیک نفس می‌کشد، اما به محض آنکه متولد شود به آنها نیاز پیدا خواهد کرد.

هفته بیست و چهارم بارداری

احتمالا متوجه می‌شوید که در طی هفته‌های آینده کودکتان بسیار پرجنب و جوش می‌شود. اکنون آنقدر کوچک است که فضای کافی برای حرکت و جنب و جوش درون شکم شما دارد. حتی ممکن است به صدای دلنشین شما یا مالش شکمتان و یا حتی صداهای بلندی که موجب جلب توجه او می‌شود، واکنش نشان دهد. همچنین از آنجایی که بخش‌های اصلی گوش داخلی که مسٔول حفظ تعادل هستند تکامل یافته، مشخص می‌شود که کودک در قسمت بالای شکم است یا پایین و این حرکات و جنب و جوش‌ها معنای تازه‌ایی می‌یابند.

هفته بیست و پنجم بارداری

نخستین حرکات روده‌ایی کودک در روده‌ی بزرگ شکل می‌گیرد. مدفوع ضخیم و تیره‌ایی که ماده‌ی سبز جنینی خوانده می‌شود و عموما کمی پس از تولد نوزاد از بدنش دفع می‌گردد. در برخی موارد کودک این ماده را پیش از تولد دفع می‌کند که ریه‌هایشان پس از تولد باید ساکشن شود تا این مواد خارج گردد.

هفته بیست و ششم بارداری

از این هفته ممکن است سفت و شل شدن عضلات داخل شکمتان را بیشتر احساس کنید. اگرچه این ممکن است کمی ترسناک باشد، اما اینها انقباضات زایمان نیست. همان‌طور که جنین در حال تمرین تنفس مایع قبل از تنفس هواست، بدن شما نیز در حال آماده کردن شما برای زایمان است. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۲۶ آشنا خواهید شد.

هفته بیست و هفتم بارداری

هر از گاهی ممکن است احساس کرده باشید کودکتان به مدت چند هفته است که سکسکه می‌کند، اکنون بهتر از قبل متوجه سکسکه‌های او ناشی از حرکات غیرارادی دیافراگم است، خواهید بود. ( علت آن در بزرگسالان ناشی از انسداد تارآواهاست که صدای هیک را تولید می‌کند.) اما از آنجایی که نای کودک به جای هوا پر از آب است، سکسکه‌های جنینی فاقد صداست. تنها ممکن است موجب پرش ناگهانی شکم شما شود که دیدن و احساس آن جالب است!

هفته بیست و هشتم بارداری

تا کنون پلک‌های کودک شما بسته بود اما این هفته باز و بسته کردن چشم‌ها آغاز می‌شود. بعلاوه عنبیه‌ی او اکنون حاوی رنگدانه است. حتی اگر اکنون قادر به دیدن رنگ آن باشید، چندان مهم نیست زیرا رنگ آن ثابت باقی نخواهند ماند، حتی رنگ چشمان کودک تا ۶ ماهگی و گاه یک سالگی تغییر می‌یابد( به خصوص اگر رنگ چشمان نوزاد شما آبی روشن باشد).

هفته بیست و نهم بارداری

کودک شما لحظه به لحظه قوی‌تر می‌شود. این هفته لگدها، فشارها و چرخیدن‌هایش بیش از پیش می‌شود و البته محکم‌تر. پس اگر یکی دوتا فن کاراته به شما زد چندان متعجب نشوید! همین روزها، بخشی از مغز کودک که با استعداد و شخصیت او مرتبط است، کامل‌تر می‌گردد. شما با کمی توجه، متوجه واکنش‌های او به غذاهای مختلف، صداها و نور خواهید شد.

هفته سی ام بارداری

از این مرحله به بعد، هر هفته حدودا ۲۰۰ گرم بر وزن کودک شما افزوده خواهد شد. هر چه این وزن بیشتر باشد، کودک تپل‌تری متولد خواهد شد. اکنون که دستگاه‌های اصلی بدن در جای خود مستقر شده‌اند و نقش خود را ایفا می‌کنند، زمان آن است تا اندام‌ها جهت محافظت و مصون ماندن، روکشی محافظ برای خود بیابند. بافت چربی همچون روکشی است که دمای بدن را حتی پس از تولد نیز تنظیم می‌کند و انرژی مورد نظر را تامین می‌کند. از آنجایی که بدن کودک مجهز به بافت چربی می‌شود و بالطبع بزرگ‌تر می‌شود، متوجه خواهید شد که حرکات و جنب و جوش‌هایش کم‌تر می‌شود زیرا مانور دادن برایش سخت شده است. اما اگر هیچ‌گونه حرکت یا لگد زذنی را احساس نکردید با پزشک خود مشورت کنید.

در این هفته کودک تمام تلاش خود را می‌کند تا حتی‌الامکان چربی جذب کند و این لایه‌ی چربی دور صورت او را می‌پوشاند. این پوشش چربی، ۱۵٪ از وزن کلی او را تشکیل می‌دهد که کمک می‌کند تا دمای بدنش حفظ شود و برایش همچون مخزن انرژیست. تکامل عضلات مکنده‌ی او که از قدرت فراوانی نیز برخوردارند، اکنون به پایان رسیده و برای تغذیه‌ی اولیه کاملا آماده است زیرا بالافاصله پس از تولد بسیار گرسنه خواهد بود.

هفته سی و یکم بارداری

اکنون بیش از پیش بر وزن کودک افزوده می‌شود. از آنجایی که بزرگ‌تر شده امکان کش و قوس دادن به بدنش کمتر شده، پس مجبور است تا زمان تولد در حالت جنینی باقی بماند. این هفته برخی از اندام‌های غرور آفرین و مهیج باروری تکامل می‌یابد. آیا پسر دارید؟ بیضه‌ها در داخل کیسه‌های بیضه جای می‌گیرند. و اگر دختر دارید، اندام‌های جنسی او در جایگاه خود مستقر می‌شوند.

هفته سی و دوم بارداری

گرچه بخشی از وجود شما امیدوار است که این کودک زودتر به دنیا بیاید! اما شرط می‌بندم مابقی وجودتان مشتاقانه امیدوار است که کمی بیشتر آنجا بماند. گفته می‌شود که این هفته نقطه‌ی عطف مهمی در بارداری محسوب می‌شود. اغلب نوزادی که در همین مرحله و پس آن به دنیا بیایند، نجات یافته و قادرند به زندگی سالم و طبیعی خود ادامه دهند. تاکنون تمام اندام‌های اصلی او کاملا شکل گرفته و عملکرد آن‌ها تنظیم شده به غیر ریه‌ها که برای تکامل و رشد کامل به زمان بیشتری نیاز دارد.

هفته سی و سوم بارداری

این روزها کودک شما فضای زیادی ندارد و خوشبختانه این یعنی ضربه‌های کمتر به دنده‌های شما. از آنجایی که فضای زهدان رو به اتمام است، در این مرحله از بارداری کودک شما فضای کمتری برای تکان خوردن دارد. شاید متوجه شده باشید که حرکات او متاثر از برنامه‌ی روزانه شما اعم از زمان غذا خوردن، حالات نشستن و خوابیدن شما تغییر می‌کند و صدای دنیای پیرامون نیز بر سطح فعالیت‌های کودک شما نیز موثر است.

هفته سی و چهارم بارداری

ظرف چند هفته‌ی آینده، کودک شما آماده‌ی ورود به دنیای جدید می‌شود! این هفته ماده‌ی پنیری چسبنده سفید که از پوست او محافظت می‌کند، ضخیم‌تر می‌شود، تا مطمئن گردد که لباسش در حین تولد به اندازه‌ی کافی نرم و مرطوب است. احتمالا کودک شما با همین پوشش از راه خواهد رسید، به ویژه در زیر بغلش، پوشت گوش‌هایش و کشاله‌هایش رانش مملو از این مواد خواهد بود. اما همه‌ی آنها کمی پس از تولد، در نخستین حمام، کاملا شسته می‌شوند.

هفته سی و پنج بارداری

در این مرحله، کودک متولد نشده‌ی شما موقعیت خود را تغییر داده و سر و صورتش به سمت پایین و رو به دهانه‌ی رحم و واژن قرار می‌گیرد. موقعیت حدود ۹۷٪ از کودکان در این مرحله به همین شکل است: اما مابقی آنها در موقعیت معکوس قرار گرفته و باسن و پاها خود را به دهانه‌ی رحم و واژن نزدیک می‌کنند. اگر کودک شما در بین این اقلیت جای دارد، احتمال عمل سزارین در شما افزایش می‌یابد اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا این مشکل را به صورت دستی و ایجاد فشار در شکم برطرف کند و کودک را بچرخاند. که در ۶۵٪ از موارد با موفقیت روبروست.

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری

پادتن‌ها از طریق بند ناف به کودک منتقل می‌شوند تا آماده‌ی تولد شود. با ذخیره‌ی پادتن‌ها، آمادگی کودک برای مقابله با بیماری‌ها و میکروب‌های خارج از رحم افزایش می‌یابد. در طی همین هفته‌ها حواس پنچگانه‌ی کودک نیز زمان بیشتری می‌یابد تا مهارت‌هایی را بیازماید. او کاملا صداهای اطراف را می‌شنود و صدای شما را تشخیص می‌دهد. چنانچه به محض آنکه متولد شود شما صحبت کنید، متوجه خواهید شد که سرش را به سمت شما می‌چرخاند. او مادر خود را می‌شناسد! علاوه بر شنیدن، قوه‌ی بینایی او نیز روز به روز بهتر می‌شود. انگشتانش نیز هماهنگ‌تر عمل می‌کنند. او قادر است صورت یا انگشتان پای خود را چنگ بزند. پس از تولد نیز انگشت شما را می‌گیرد.

هفته سی و هشتم بارداری

اکنون کودک شما لم داده و از آخرین هفته‌های جای گرم و نرم خود لذت می‌برد. با این وجود، اگر همین امروز متولد شد، یک کودک کامل و رسیده تلقی می‌شود. مغز او، که مسٔول وظایف پیچیده‌ایی همچون تنظیم تنفس، گوارش و گردش خون است، بهتر از هر زمان دیگری وظایف خود را انجام می‌دهد. اغلب کودکان بین هفته‌ی سی‌و هشتم یا چهلم متولد می‌شوند؛ هفته‌ی چهلم از بارداری نقطه‌ی مرکزی و حد وسط هفته‌ی سی‌و هشتم تا چهل‌و دوم در نظر گرفته می‌شود.

هفته سی و نهم بارداری

در این هفته کودک به وزن ایده‌آل ( عموما بین ۳ تا ۶ کیلو) و قد مناسب( ۴۵ تا ۵۵ سانت) برای تولد رسیده است. به اندازه‌ی کافی چربی جمع کرده تا پس از تولد نیز احساس راحتی نماید و جفت در این مراحل نیز همچنان به تامین پادتن‌ها و تغذیه‌ی مواد مغذی ادامه می‌دهد تا مانع از هجوم بیماری‌ها به کودک شود. چنانچه بتوان دزدکی سرکی به لحظات آخر پیش از تولد کشید، خواهید دید که سر او همچنان به لگن خاصره نزدیک است. بدن کودک شما یا مستقیما در وضعیت بالا به پایین است که حالت طولی خوانده می‌شود و یا در وضعیت زاویه‌دار قرار دارد که حالت مورب نام دارد. در راستای تلاش برای نگاه‌های دزدکی به وضعیت کودکی که به زودی متولد خواهد شد، چنانچه امکان دیدن سرش وجود داشته باشد، متوجه خواهید دید که سرش به سمت پایین و صورتش روبروی ستون فقرات شماست که این وضعیت متداول‌ترین حالت است. اما گاهی سر کودک به سمت بالاست اما صورتش به سمت شکم. این وضعیت پس سری یا جمجمه‌ی خلفی خوانده می‌شود. کودک شما ممکن است به یک طرف یا طرف دیگر تکیه داده باشد، مقصود این است که یا در سمت راست و یا چپ شکم جای گرفته است یعنی اینکه در خلف راست یا چپ قرار گرفته است.

هفته چهلم بارداری

هنگامی که کودک شما متولد شد، بر اساس فاکتورهای زیر ارزیابی و طبقه‌بندی می‌شود: فعالیت‌ و کشیدگی عضلات، ضربان قلب، واکنش‌های تحریک‌پذیری، ظاهر( رنگ پوست) و تنفس( دم و بازدم و نرخ تلاش برای آن). همین موارد مختصر، شرایط فیزیکی نوزاد( سلامت کودک) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اغلب کودکان سالم در این ارزیابی نمره‌ایی بین ۷ تا ۹ کسب می‌کنند( اما تعداد کمی از آنها نمره‌ی ۱۰ می‌گیرند).

هفته چهل و یکم بارداری

گرچه متحیر کننده است، اما هنگامی که برای نخستین بار کودک خود را می‌بینید قطعا به آن زیبایی که تصور می‌کردید، نیست اما نگران نباشید. آن چشم‌های پفی و کج و معوجی‌هایی که در اثر عبور از واژن به وجود آمده، به زودی رفع خواهد شد. احتملا کودک شما پوششی از ماده‌ی پنیری سفید رنگ نیز بر تن دارد اما اغلب آنها پس از نخستین حمام از بین خواهند رفت. چند هفته طول می‌کشد تا کوچولوی دوست داشتنی، لپ گولی جای خود را در قلب‌ها باز کند.

هفته چهل و دوم بارداری

در این هفته احتمالا تعجب می‌کنید که این موجود سرسخت هنوز در رحم شما ول می‌خورد! احتمالا هنوز در کمال خوشحالی در شکم شما اینطرف و آنطرف می‌رود و به لگد زدن‌هایش ادامه می‌دهد. احتمالا هنوز در حال چاق‌شدن است و این یعنی کودک چاق‌تری را به دنیا خواهید آورد.

نظر خود را بیان کنید